|
MAGYARORSZÁG
TÖRTÉNETI FÖLDRAJZA
A HUNYADIAK KORÁBAN
A M.T. AKADÉMIA
TÖRTÉNELMI BIZOTTSÁGÁNAK MEGBÍZÁSÁBÓL
IRTA
Dr. CSÁNKI DEZSŐ.
II.KÖTET
Parlag (kánioni)
cs. Parlag. (1444:
Békássy cs. llt.)
Parlagi (Parragi)
cs. Miklós 1482-ben és 1485-ben a megye
alispánja. (L. Parlag helys. idéz.)
Ez alapján jutottam el a Kán nemzetséghez. A
nemzetség mindenütt birtokolt területet, ahol Parlag, Parrag, vagy
hasonló nevű földrajzi terület van Magyarországon, illetve a Délvidéken.
Az okleveleinkben előforduló területek, helységek a Kán nemzetség
területére esnek.
1.
A nemzetség első
szállása a felső Tisza vidéke, majd a Duna-Tisza köze, ill. a Körösök és
Berettyó alsó szakasza, majd a Maros vidéke (Pusztakalán, Kiskalán), a
Hunyad megyei hegyvidék,
váruk pedig
Csongrád
lett (mellette Kajánújfalu, régi szálláshelyre
utal) (1).
(1) Dr..Karácsony János: A
magyar nemzetségek a XIV. század közepéig. MTA . Bp.1900. 7.o. 155.o,
159.o.
A Kalán, Vata
(később Csolt, Solt, Cholt) és
Borsa
(Barsa)
nemzetségek
egy,
a Keszi törzsbe
tartoznak.
A Kalánok nemzetsége adta a
törzsfőket
így Ondot
és fiát Etét
(2).
(2) Győrffy György:
Magyarország története a honfoglalástól a tatárjárásig. In:MT
I/1.1984. 616 o. , 706.o.,
Az Etétől származó nemzetséget Kalánnak, később Bárnak (Baár, Boor, Bor)
mondják (1). Ősi
címerük:
mint a törzsfői nemzetségek általában;
valószínűleg eredetileg
veres pajzsban fél arany oroszlán
szerepelt (3).
(3) Csoma József : Magyar
nemzetségi címerek. MTA Bp.1904. 1256 o.
A magyar őskrónika szerint
Kean (Kaján)
harcban állt testvérével
Kalánnal
(4).
(4) Makkai László: Erdély a
középkori Magyar Királyságban (896-1526). In:ET I. 1987.
Mindketten Ondnak
és fiának, Etének
a leszármazottai. Egyes vélemények szerint
ebben a harcban Beliud/Béld segítette Kalánt, mivel annak leányát bírta
nőül. Ez a Beliud tanácsolta Géza fejedelem és Sarolt (az erdélyi gyula
Zombor leánya) házasságát (3).
.2 ..."Györffy feladta korábbi nézetét, s újabb
álláspontja szerint Kulan földje Dél-Erdélyben és az attól nyugatról
határos vidéken volt. Utóbb ezt Keánra is kiterjesztette, s immár
nemcsak Kalánt, hanem Keánt is „a Tisza mentén és Hunyadban birtokló
Bár-Kalán vezéri nemzetséghez” sorolta. Ezzel részint összhangban,
részint ellentmondásban Keánt magyar főembernek tekinti, „akitől a Keán
nemzetség származik”.[12]
Magunk – nem előzmények nélkül[13]
– más megfontolás alapján hajlunk arra, hogy Kulant és Keánt
magyarországi (Magyarországon birtokos) főembereknek gondoljuk. Ha ti.
idegenek (bulgáriai bulgárok) lennének, bizonyosra vehető, hogy emlékük
a magyarországi hagyományban nem élt volna hosszú évtizedeken keresztül,
s nem került volna sor arra, hogy nevüket – legkorábban a XI. század
végén – krónikában lejegyezhessék. Emlékük, nevük fennmaradása
kézenfekvőnek látszik abban az esetben, ha magyarországi előkelőknek
tekintjük őket."....
Pallag
’település Bihar vm. É-i részén Debrecentől ÉK-re’ 1323, 1342 (A. 4:
226–30): Parlag, 1323/438: Barlagh, 1329: Barlag,
1332: Parlagh ~ Porlogh (Gy. 1: 651
omes Stephanus de Báthor, testimonium
perhibet de fassione magnifici Georgii de Barlagh
,/parlagi györgy ajtónálló/
Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzat Közgyűlése
7/2004.(II.24.)
rendelete
SZÉKESFEHÉRVÁR
MEGYEI JOGÚ VÁROS
KÜLTERÜLETÉNEK
VALAMINT EGYES BELTERÜLETI TERÜLETRÉSZEINEK
SZABÁLYOZÁSI
TERVÉRŐL ÉS HELYI ÉPÍTÉSI SZABÁLYZATÁRÓL
A TERV TERÜLETÉN NYILVÁNTARTOTT
RÉGÉSZETI LELŐHELYEK:
71.
Alsó-parlag
őskor
72.
Alsó-parlag
őskor, avarkor
73.
Alsó-parlag
Árpád-kor, középkor
Tehát Bihar vm,. és a Dunántúl! János Somogyban veszi meg tamásit,
AlsóLypón jegyeznek bennünket. Hogyan kerültünk ilyen messzi területre
egymástól?
Részben a nemzetség vándorlásakor, részben a kapott, szerzett
birtokokban maradtak itt is, ott is gyerekek, örörkösök.
parlag
- szláv eredetű (bolgár прелог, szln. preloh) a maival
azonos jelentős.
Dr. Bobula Ida
SZÓJEGYZÉK
A magyar nyelvkincs állítólagos szláv kölcsönszavaiból. (Az első
oszlopban a magyar szó, a másodikban annak valószínű mezopotámiai
megfelelője.)
Parlag BA-AR(+lu+ag)
Hámori Frédi
1997
A paraszt, vagyis "szu-bar/par" eredeti szumir
értelme nem földmûvelõ volt, hanem egy szegény nép, akik a száraz
földeken éltek [ Par, parlag], fõleg állattenyésztéssel foglalkozott a
határok mellet.
Sokan szeretnének bennünket egy szedett-vedett rabló bandának
beállítani, mivel így ők sem tűnnének ki közüllünk, igényt tarthatnának
arra, amiért mi megdolgoztunk, amit megőriztünk, sokszor újra
építettünk, míg ők semmit sem tettek érte, legfeljebb ellene. |
|
A családfa kutatásnál megtaláltam János fia Jakabot
/1285.05.27. kelt oklevélbe szerepel, akkor élt.
1.Kerestem, János melyik nemzetséghez tartozott.
Így találtam Engel Pál adatára, mely szerint Csépán volt, aki felvette a
Parlagi családnevet. Ebben az időben vettek fel családnevet a nemesek
/szabadok/
2. Most már Csépánra kerestem, Csépán a János
régies neve, akiről nem tudom, azonos-e a már megtalált Jánossal, csak
az oklevélben már a Csépán nevet magyarosan Jánosnak írták?
3. Olyan Csépánt kellett keresnem, aki:
- elég befolyással, vagyonnal rendelkezik, mivel
utóda Miklós 1353.-ban él és comes,
- bárói ág is létezett,
- azon a területen él, ahol mi is éltünk,
- mi lehetett az oka, hogy a királyaink mellett
rendszeresen szerepeltek a családunk tagjai, mint királyi emberek?
- A családunk egyik tagjától kaptam, hogy egy
másik családtag Sándor? Szerinte a család alapítója egy
szerzetes
testvérpár volt, franciák.
- Szerintem, a szerzetesek nem sűrűn szaporodtak.
Miért vettek volna fel magyar, világi családnevet?
|
|
CSÉPÁN- az István szláv eredetű, régi magyar alakváltozata.
parlag
- szláv eredetű (bolgár прелог, szln. preloh) a maival
azonos jelentős.
|
|
MAGYARORSZÁG TÖRTÉNETI FÖLDRAJZA
A HUNYADIAK KORÁBAN
A M.T. AKADÉMIA TÖRTÉNELMI BIZOTTSÁGÁNAK
MEGBÍZÁSÁBÓL
IRTA
Dr. CSÁNKI DEZSŐ.
II.KÖTET
Parlag
(kánioni) cs. Parlag. (1444:
Békássy cs. llt.)
Parlagi
(Parragi) cs. Miklós 1482-ben és
1485-ben a megye alispánja. (L. Parlag
helys. idéz.)
|
Kánion, mint kiderült, a KÁN nemzetség. Szláv- bolgár nemzetség,
egyesek szerint, mások szerint nem. Az alábbiakból eldöntheted, minek
tartod.
Csatolok egy kis segítséget, hogy nehezebb legyen eligazodni.
1.
2.
|
|
Botond törzs
A honfoglalás során e vidék a híres
Botond törzsbeli Kán nemzetség szálláshelye lett. A település neve elsõ
ízben egy 1191-es oklevélben fordul elõ ,,villa Suklos" alakban, amikor
a Kán nembeli Siklósi Simon fia Buchk és Jul (Gyula) Siklós, Osztró,
Kemes és Szaporcza birtokokon osztozkodnak a pécsi káptalan elõtt.
A siklósi vár alapjait a tatárjárás után e család egyik tagja vetette
meg. A vár elõször a pécsi káptalannak Siklósi Miklós fiai részére
1294-ben kiadott oklevelében szerepel. ,,Castrum Soklos" néven, amikor
Siklósi Gyula Baranya és Tolna megyei ispáné, kinek itteni várnagya
1297-ben Topord Mihály fia András comes.
A vár történelmi szerepe az Árpád-ház kihalása után, a királyválasztás
idején kezdõdött. Ez idõben a vár birtokosa Siklósi Péter, Károly Róbert
király híve volt, amiért a király ellen fellázadt Héder nembeli Henrik
fia János - Németújvári János - azt ostrommal el akarta foglalni. Terve
azonban nem sikerült, mert annak várnagya, a Siklósiakkal rokon Kán
nemzetség Buchk ágából származó Beremendi István, sikeresen védte meg.
Az ostrom után azonban Bremendi a rábízott, mintegy 1000 márkára becsült
arany és ezüst tárgyakkal nem tudott elszámolni. Az ezért indított
perben 1326-ban Sándor országbíró fogadott bajvívókkal vívandó, perdöntõ
párbajra utasította a feleket. Azt, hogy ki lett a gyõztes, okleveleink
nem említik, de tudjuk, hogy ezután a Beremendiek elszegényedtek, amibõl
arra lehet következtetni, hogy a pert Siklósi Péter nyerte meg.
A XIV.század második felében, Nagy Lajos halála után a fõurak egy része
nem ismerte el a király leányát, Máriát királynénak, ezért a Dráván túli
részeken lázadás tört ki Pál zágrábi püspök, Horváti János macsói bán
…………………
|
|
Herényi István
Herény-Csécsény
A mintegy 40 honfoglaláskori
nemzetségből a vezéri nemzetségeket cum grano salis meg tudjuk nevezni
és egy pár kisebb nemzetségre is rá tudunk mutatni.
A kende nemzetsége volt a
Kurszán-Kartal-Kaplony, a gyuláé a Turul (másik ága a Csák
nemzetség,
Szabolcs unokája volt Csák), a horkáé Tétény (ez később négy
kisebb nemzetségre oszlott, nevezetesen Bulcsu-Lád-Aracsa,
Gyula-Zsombor, Kán
és Maglód). Ond nemzetségét két ágon is megtaláljuk: Bor-Kalán
és Kalán-Kölcse, Tas nemzetsége Zovard és Sartiván
Vecse néven is szerepel. Huba nemzetségét Szemere néven
ismerjük (Karácsonyi János, A magyar nemzetségek a XIV. század közepéig.
I–III. Bp., 1901).
Egyéb nemzetségek magyar, kabar,
besenyő és bolgár etnikumhoz tartoztak. Magyarok: Agmánd-Katapán
(más néven Ekel, Kopány-Katapán), Ajtony, Ákos, Apor,
Balog-Semjén, Barsa (Borsa), Csanád, Csolt, Dorozsma (Becse-Gergely),
Kácsik, Nádasd, Salamon, Szalók, Tardos (Torda). Kabarok: Aba (Kompolth),
Baracska, Kádár-Kaluz, Miskolc, Örsur, Zsidó (Györffy, i. m. 15,
24). Besenyők: Eren-Csécsény, Káta, Osl, Tomaj (az utóbbi a 10.
századból). Bolgár: Hetény (ez utóbbi szintén csak a 10.
században került a Kárpát-medencébe).
|
|
ANONYMUS
GESTA HUNGARORUM
......................"ÁRPÁD ELŐNYOMULÁSA
Aztán pedig Árpád vezér
meg nemesei innen előnyomulva egészen Titelig mentek, s odáig
meghódították a népet. Majd továbbindulva, a Szalánkemén-révhez
jutottak, s a Tisza—Duna aljában lakó egész népet igájuk alá hajtották.
Innen pedig a bodrogi részekre tértek, és a Vajas vize mellett ütöttek
tábort. Azokon a részeken a vezér nagy
földet adott lakosaival együtt Tasnak, Lél apjának és nagybátyjának,
Kölpénynek, Botond apjának. Akkor Árpád vezér meg főemberei tanácskozás
után elhatározták, hogy sereget küldenek Salán vezér miatt a Dunán át
Boglárfejérvár ellen. A sereg élére kapitányokul
és vezetőkül Tas fia Lélt, Bogát fia Bulcsút, Kölpény fia Botondot
állították. Ezek, miután Árpád vezér elbocsátotta őket, ellovagoltak, és
azon a helyen, ahol a Száva folyó a Dunába ömlik, minden ellenállás
nélkül átkeltek a Dunán. Innen továbbindulva
Bolgárfejérvár városa ellen lovagoltak. Ekkor a bolgárok vezére, aki
Salán vezérnek rokona volt, görög segédhaddal együtt ott termett, hogy
nagy sereggel megvívjon velük."...
|
|
Kristó Gyula
Keánok a Kárpát-medencében
A magyarországi krónikás anyagban három eseménysor
kapcsán fordul elő a Keán (Keanus, Kean) név. Anonymus
Attila hun király és a magyar honfoglalás közti időkben szerepelteti
Nagy Keánt (Keanus magnus), Bulgária vezérét, aki
Bulgáriából kijőve a görög császár segítségével és tanácsára elfoglalta
a Duna–Tisza közti földet egészen az oroszok és a lengyelek határáig, s
– Bulgáriából származó – szlávokat és bolgárokat telepített oda. E Keán
leszármazottja Salán, a honfoglaló magyarok ellenfele, aki a bolgárok
vezérével tartott rokonságot.[1]
A modern kutatás nem föltétlenül hajlik annak elfogadására, hogy e
helyütt a honfoglalás előtti dél-erdélyi és dél-alföldi bolgár
fennhatóság[2]
emléke maradt volna meg, hanem úgy véli: P. mester rendszeresen későbbi
népeket tett meg a honfoglaló magyarok ellenfeleivé.[3]
Bármiként is álljon a helyzet, annyi kétségtelen: a Keán név
szerepeltetésére ez a feltevés nem nyújt magyarázatot. Az Anonymusnál
előforduló szereplők egy része bizonyosan helynévből életre keltett
személy (pl. Laborc, Zobor, Gyalu stb.).[4]
Ám Keánt nem helyezhetjük ebbe a sorba. Márpedig ha a Keán személy
említésekor Anonymus nem saját kora viszonyait vetítette vissza, és nem
helynévből hozott létre történeti személyiséget, akkor csak két
lehetőségre gondolhatunk reálisan: vagy írott forrásból merítette a
nevet,[5]
vagy egy hajdan Magyarországon élt Keán tett szert olyan hírnévre, hogy
emléke századok múltán sem ment feledésbe. Aligha fogott mellé Anonymus
e Keán bolgár eredetében, hiszen a Keán név a török méltóságjelölő kagan
származéka,[6]
amely számos népnél volt használatban az I. évezred utolsó századaiban
(a türköknél, az avaroknál, a kazároknál és a bolgár-törököknél). Az
egyik magyar törzsfő gyula méltóságjelölő nevének személynévvé válása a
bizonyság arra, hogy a kagan
méltóságnév is perszonifikálódhatott, s a tisztség viselőjének mintegy
személynevévé (személynévként használatos megnevezésévé) válhatott.
Arra vonatkozóan, hogy a XIII. század elején
Anonymus honnan ismerhette a Keán nevet, e névnek a XIV. századi
krónikakompozícióban való kétszeri előfordulása szolgálhat magyarázatul.
A X. század második felére vonatkozik a krónika megjegyzése, amely
szerint Géza fejedelem azon Beliud tanácsára és segítségével nyerte el
Sarolt (Gyula leánya) kezét, aki Kulan földjét birtokolta. Kulan
Beliudhoz adta leányát, hogy testvérét, Keánt legyőzze. Kulan halála
után földjét Beliudnak örökítette el.[7]
Archaikus színezetű tudósítással állunk szemben.[8]
Ha az itt említett szereplők nem krónikások leleményének köszönhetik
létüket, hanem a X. század második felének valóságos történeti szereplői
voltak, akkor joggal tehetünk kísérletet a krónika tudósításának
értelmezésére. Eszerint Géza fejedelem Beliud révén jutott hozzá Sarolt
kezéhez, vagyis Beliud – nyilván mind térben, mind a kapcsolatokat
tekintve – közel állt az erdélyi Gyulák családjához (ha nem éppen azon
család tagja volt). A történetben szereplő testvérpár, Kulan és Keán
történeti hitelét erősítheti, hogy Kulan neve – Keánéhoz hasonlóan – a
törökből értelmezhető (vad ló).[9]
Azt is megtudjuk, hogy a két testvér között ellentét feszült, hiszen
Kulan éppen azért adta oda feleségül leányát Beliudnak, hogy a rokoni
kapcsolat révén leljen fegyvertársra testvére, Keán ellen. Kulan és
Beliud (az após és a vő) kapcsolata maradandó eredménnyel járt, hiszen
Kulan halála után földjét Beliud örökölte. Mivel Kulan és Keán is
kapcsolódik az erdélyi Gyulák történetéhez, nagy valószínűséggel
állíthatjuk, hogy szállásterületük a Gyuláké közelében (attól legalábbis
nem nagy távolságra) feküdt. Kérdés: Magyarországra lokalizálhatóe
Kulan és Keán földje? Györffy György korábban úgy foglalt állást, hogy
Kulan egy Magyarországgal szomszédos földet uralt,[10]
újabban azonban akként vélekedik, hogy „Kolán minden bizonnyal azonos az
Ónd vezértől leszármazó Kalánnal, akitől a Bár-Kalán nemzetség ered.
Kalán a Tisza melléke és Csongrád vár ura volt, de a Hunyad megyei
Bár, Kalán és Kaján helynevek és a Bár-Kalán nem
itteni birtokai arra engednek következtetni, hogy Hunyad megye nyári
legelőterületük volt”.[11]
Ez azt jelenti, hogy Györffy feladta korábbi nézetét, s újabb
álláspontja szerint Kulan földje Dél-Erdélyben és az attól nyugatról
határos vidéken volt. Utóbb ezt Keánra is kiterjesztette, s immár
nemcsak Kalánt, hanem Keánt is „a Tisza mentén és Hunyadban birtokló
Bár-Kalán vezéri nemzetséghez” sorolta. Ezzel részint összhangban,
részint ellentmondásban Keánt magyar főembernek tekinti, „akitől a Keán
nemzetség származik”.[12]
Magunk – nem előzmények nélkül[13]
– más megfontolás alapján hajlunk arra, hogy Kulant és Keánt
magyarországi (Magyarországon birtokos) főembereknek gondoljuk. Ha ti.
idegenek (bulgáriai bulgárok) lennének, bizonyosra vehető, hogy emlékük
a magyarországi hagyományban nem élt volna hosszú évtizedeken keresztül,
s nem került volna sor arra, hogy nevüket – legkorábban a XI. század
végén – krónikában lejegyezhessék. Emlékük, nevük fennmaradása
kézenfekvőnek látszik abban az esetben, ha magyarországi előkelőknek
tekintjük őket.
Következtetéseinkben még egy lépéssel
továbbmehetünk: tudjuk, hogy Géza fejedelem keze embervértől volt
szennyes: kemény háborúkat kellett folytatnia a Kárpát-medencén belül.[14]
Mind a mai napig egyetlen személyt sem nevezhetünk meg Géza ellenfelei
sorából. A fent idézett történet értelmezése megadja annak lehetőségét,
hogy legalább egy ellenfelet megnevezhessünk: Keánt. Ha ugyanis Beliud,
Kulan rokona és szövetségese közreműködött Géza és Sarolt házasságának
megkötésében, azaz a dunántúli Árpádok és az erdélyi Gyulák közti
családi kapcsolat megszületésében, akkor logikusnak tetszhet annak
feltételezése, hogy a frigy létesítése után Géza is ebbe a szövetségi
rendszerbe tagozódott be, azaz Beliud és Kulan fegyvertársának, Keán
ellenségének számított. Még azt sem szabad a valószínűtlenségek közé
sorolnunk, hogy Géza esetleg maga is részt vett a Keán elleni fegyveres
harcokban. Ha feltevéseink sorozata megállja a helyét, Keán már a X.
század második felében ismertté tehette a nevét azáltal, hogy
testvérével, Kulannal, az erdélyi Gyulákhoz közel álló (vagy éppen a
Gyulák családjába tartozó) Beliuddal, sőt talán Árpád-házi Géza
fejedelemmel szemben is sikerrel tartotta magát azon a területen, amely
nem esett messze az erdélyi Gyulák szállásterületétől.
Egy bizonyos Keánra vonatkozó újabb, harmadik (?)
tudósítás úgyszintén a XIV. századi krónikakompozícióban maradt meg. A
Gyula elleni –1003-ra keltezhető – hadjárat után értesülünk arról, hogy
Szent István király hadat vezetett Keán, a bolgárok és szlávok vezére
ellen, amely népek természetes fekvésüknél fogva igen megerősített
helyeken laktak. István Keánt nagy nehézségek árán legyőzte, megölte,
hatalmas mennyiségű kincseit megszerezte. A király egyik ősét, Zoltánt
helyezte oda, aki ezen erdélyi részeket örökölte, s ezért nyerte az
Erdélyi Zoltán nevet.[15]
Elterjedt nézet szerint a krónika e tudósításában Szent Istvánnak Sámuel
bolgár cár elleni hadjárata nyert megörökítést.[16]
E véleménnyel szemben nyomósan esik azonban latba az a körülmény, hogy a
magyar krónika Istvánról szóló híranyaga kizárólag belföldi
(Kárpát-medencei) vonatkozásokra terjed ki, s ha Keánt Sámuel bolgár
cárral azonosítanánk, ez a tárgyalás ilyenfajta rendjében az egyetlen
kivétel lenne. A Sámuellel való azonosítás esetén magyarázatra várna
maga a Keán név is, hiszen Sámuel immár nem kagan,
hanem császár (azaz cár) volt, s amikor az európai krónikás irodalom
Sámuel székhelyét Cesariesnek nevezte,[17]
világos tanúbizonyságát adta annak: tudatában volt Sámuel caesar
voltának. Nem utolsósorban pedig enyhén szólva kétes hitelűnek kellene
tartanunk azt a krónikás információt, amely szerint Szent István
Bulgáriában állította Keán (azaz Sámuel) helyébe az utóbb Erdélyinek
mondott Zoltánt. Ilyen lépésre annál kevésbé ragadtathatta magát, mivel
az 1010-es évek közepén-végén folyó bizánci–bolgár háborúban – bizánci
szövetségesként – maga csak epizódszerepet játszott. Aki helytartót
állíthatott Sámuel, illetve rövid életű utódai helyére, az a háború
győztese, II. Bolgárölő Baszileiosz bizánci császár volt.[18]
Mindezek a nehézségek egy csapásra elesnek, ha e
Keánt nem Sámuellel azonosítjuk, hanem a Géza fejedelem korabeli Keánnal
(azaz Kulan testvérével), s ilyen módon szállásterületét nem a
Kárpát-medencén kívül keressük, hanem a Kárpát-medencén belül, az
erdélyi Gyulák „országának” szomszédságában. Vagyis felfogásunk szerint
a XIV. századi krónikakompozíció utóbb idézett helyén nem egy újabb Keán
emléke őrződött meg, hanem azé a Keáné,
aki már a X. század második fele eseménymenetében is szerepelt. Ezt szem
előtt tartva a Géza-kori fejlemények – amelyekben Géza szembenállt
Keánnal – akként folytatódtak Szent István alatt, hogy a király, miután
legyőzte Erdélyben Gyulát, döntő ütközetre vállalkozott e Géza által le
nem vert Keán ellen (valamikor 1003-at követően). Hol került sor erre az
összecsapásra, amely a krónika tudósítása szerint szinte egyenlő erejű
ellenfelek kemény csatája volt? Valószínűnek kell tartanunk, hogy Keán
szállásterületén, mivel István volt a támadó fél. Ennek tágabb helyét
már akkor megadja a krónika, amikor a Keán helyébe lépő magyar
tisztségviselőt – működése helyéről – Erdélyi Zoltánnak nevezi. Keán
szállásterülete eszerint ugyanúgy Erdélyben volt, mint a Gyuláé.
Vajon Gyula és Keán nem azonos személyeke?
Ha a magyar krónikában bizonyos mértékig – romlott szöveghagyomány
következtében – összekeveredett is a Gyula és Keán elleni hadjárat (azt
sugallva ezzel, mintha Gyula és Keán is azonosak lennének),[19]
még sincs elégséges alapunk ennek feltételezésére. Alapvetően az mond
ennek ellent, hogy a krónika külön tárgyalja a Gyula és külön a Keán
elleni hadjáratot. Ezt nyomatékosította az a későbbi – éppen ezért
kevésbé perdöntő bizonyságot szolgáltató – szerkesztő, aki a Képes
Krónika családja kódexeiben foglalt szöveget címekkel látva el, a
Keán elleni hadjáratot Szent István király harmadik hadjáratának
minősítette (a Koppány ellenit tekintve az elsőnek, a Gyula ellenit a
másodiknak). Egyértelműen bizonyít Gyula és Keán azonosíthatósága ellen
az a körülmény, hogy a krónika Gyulát István király nagybátyjának,
Keánt pedig a bolgárok és a szlávok vezérének nevezte.
Márpedig ha Gyula és Keán két különböző személy volt, s mindkettő
erdélyi illetékességű, mindkettőnek helyet kell szorítanunk a történeti
Erdély területén. Több munkánkban törekedtünk annak valószínűsítésére,
hogy Gyula „országa” Észak-Erdélyben volt, ahol ún. „honfoglaló”
nemzetségek léte bizonyítható; ahol – ha nem is túl nagy számban –
törzsnévi helynevek maradtak ránk; ahol a magyar etnikum számbeli
fölénye következtében a XIII. századtól beköltöző románság a szláv
eredetű helyneveket magyar közvetítéssel vette át.[20]
Ettől eltérő módon viselkedik Dél-Erdély: ott nincsenek „honfoglaló”
nemzetségek, még elvétve sem akadnak törzsnévi helynevek, s a szlávság
jelentős számarányára mutat az, hogy a románok itt szláv eredetű
helyneveket közvetlenül a szlávból – magyar közvetítés nélkül – vettek
át.[21]
Dél-Erdélynek ez az észak-erdélyitől eltérő helyzete kézenfekvővé teszi
annak feltételezését, hogy ide helyezzük Keán földjét, aki bolgár
származású volt, s elsősorban bolgárok és szlávok élén állt, továbbá
bizonyos számú magyar is tartozott uralma alá.[22]
Keán dél-erdélyi volta mellett – úgy tűnik – még
egy perdöntő bizonyítékot felsorakoztathatunk. Ez pedig a középkori Keán
(Kán) nemzetség korai története. (E nemzetség legfontosabb ágának
vázlatos leszármazási tábláját l. alább.) Ismeretes, hogy e nemzetség birtokai – kisebb tömböktől
eltekintve – két területen: Baranya megyében és Erdélyben
csoportosultak.[23]
A XIV. századi krónikakompozíció Ákos mester által írt része a XIII.
század közepén élt László fia Gyulát egyenesen a honfoglaló Gyulától
eredezteti,[24]
márpedig e László fia Gyula Kán nembeli előkelő volt. Magunk úgy véljük,
krónikás kombinációval állunk e helyütt szemben. László fia Gyulát
legalábbis két ok miatt kapcsolhatta a XIII. század végi krónikás az
erdélyi Gyulák családjának honfoglaló tagjához. Egyrészt a középkorban
oly fontos szerepet játszó névmegfelelés miatt: Ákos mester számára
kézenfekvőnek tűnt a 900 körül élt Gyulát a vele kortárs, azaz XIII.
század közepi (László fia) Gyula ősének megtenni.[25]
Másrészt: mivel e Gyula személyes ismerőse lehetett Ákos mesternek, a
krónikás tudhatta, hogy birtokai vannak Erdélyben, ott, ahol a
honfoglaló Gyula megtelepedett. E két mozzanatnak alkalmasint már egyike
elégséges lehetett volna a szerzőnek a honfoglaló Gyula és a vele
kortárs László fia Gyula közti vérségi kapcsolat megalkotására, e két
körülmény egybehangzónak tűnő tanúsága alapján pedig e kapcsolat immár
maga lehetett a megfellebbezhetetlen bizonyosság. Pedig tévedett: az
erdélyi Gyulák törzséből az az öt észak-erdélyi nemzetség eredeztethető,
amely a középkori Erdélyben Belső-Szolnok, Doboka és Kolozs megye
területén birtokolt: azaz a Borsa, az Agmánd, a Zsombor, a Szil vagy
Kalocsa nemzetség és a Mikola rokonság.[26]
A Kán nemzetség feltételezésünk
szerint a dél-erdélyi, Szent Istvánnal szemben csatát vesztő Keántól
származik. Nem tagadjuk, elsősorban a névazonosság sugallja ezt az
eredetet. A genus Keán és Kán (Kean és Kan) neve csak a korábbi időben,
a XIII. század első évtizedeiben fordul elő, „IV. Béla uralkodása után a
nemzetség tagjai magukat mindig »az öreg Gyula bán ivadéká«-nak
nevezgették”.[27]
Joggal gondolhatunk arra, hogy a Keán nemzetségnév a X. század végi, XI.
század eleji ősre utal, amelyet csak a XIII. század közepe után váltott
fel a nádori, báni és vajdai méltóságot is viselt, a század első felében
élt Öreg vagy Nagy (Magnus) Gyulára – mint fiatalabb ősre – való
hivatkozás.
A szakirodalom korábban úgy vélekedett, hogy a
Gyuláktól származó Kán nemzetség eredeti fészke Baranya megye volt, s a
genus csak utóbb (valószínűleg a XIII. században) származott át
Erdélybe.[28]
Kétségtelen ugyan, hogy nemzetségi monostoruk a Baranya megyei,
Siklóshoz közeli Szenttrinitáson volt,[29]
de ez legfeljebb csak annyit bizonyíthat, hogy a keresztény korban, azaz
a XI. század elejét követően a nemzetség elei Baranyában éltek. Legalább
ennyi alappal gondolhatunk a Kán nemzetség erdélyi eredetére. A genus
írott forrásban legkorábban előforduló tagja, a már említett Nagy Gyula
1201-ben erdélyi vajda és gyulafehérvári ispán, 1214-ben visszakerült a
vajdai tiszt birtokába, s ekkor kísérletet tett arra, hogy a vajdai
méltóság mellett a szolnoki ispáni tiszt megszerzésével egész Erdély
felett érvényesítse fennhatóságát.[30]
Nos, ennek a Gyulának a birtokai kivétel nélkül Dél-Erdélyben, a
Marostól délre terültek el. Nagyjából hasonlót mondhatunk Nagy Gyula
dédunokájának, a XIII–XIV. század fordulója nagy hatalmú erdélyi
vajdájának és tartományurának, Kán Lászlónak a birtokairól is.[31]
Az adatokat akként értelmezzük, hogy a Keántól leszármazott család (a
későbbi Keán, illetve Kán nemzetség) a Szent Istvántól elszenvedett
vereség ellenére is megőrizte Dél-Erdélyben korábbi birtokai egy részét.
Hasonló eset figyelhető meg a Keán kortársától, Ajtonytól leszármazó
Ajtony nemzetség esetében is, amelynek tagjai még a XIV. században is
ott birtokoltak földeket, a Maros vidékén,[32]
ahol három évszázaddal korábban ősük, az István királlyal szemben csatát
vesztett Ajtony „országa” feküdt. A Keántól leszármazottak azonban – a
vereséget követő időben – áttették működésük színterét a Dunántúlra, s
így juthattak a keresztény korban Baranya megyei ingatlanaikhoz.
Ha feltevésünk megállja a helyét, nem kevesebbet
jelent ez, mint hogy Keán leszármazottai beilleszkedtek a magyarországi
viszonyok közé, vagyis Keán bukása után – bolgár származása ellenére –
nem tért vissza Bulgáriába, ahonnan valamelyik elődje átszármazott a
Kárpát-medencébe, hanem utódai ugyanúgy osztoztak a győztes magyar
király, Szent István és utódai alatt a Kárpát-medencei ellenálló
törzsfők sorsában, mint Ajtony, Gyula, Aba Sámuel vagy Vata
leszármazottai. Ezek utódai a XIII–XIV. században kivétel nélkül
nemzetségekké nyilvánították magukat s közülük Aba Sámuel leszármazottai
pontosan olyan vezető szerephez jutottak az oligarchák között a XIII.
század végi Magyarországon, mint Keán kései utódai.
Makkai László megfogalmazása szerint Dél-Erdélyben
„egy részben bulgár-szláv, később pedig szórványosan orosz, egészében
azonban közelebbről meg nem határozható népiségű szláv lakosság [...]
tömeges középkori jelenlété”-vel számolhatunk, s „ez a szláv népesség
legalábbis a 13. század közepéig folyamatosan fennmaradt, és saját
nyelvét beszélte”.[33]
Nos, a X–XI. század fordulóján Keán ezeknek a bolgároknak és szlávoknak
volt a vezére, eredetét tekintve maga is bizonnyal bolgár. Az a közeg
azonban, amely északról és nyugatról Keán területét határolta, s amely –
a régészeti adatok tanúsága szerint – Dél-Erdélyben is jelen volt,
vagyis a magyar,[34]
nem maradt hatás nélkül sem Keánra, sem népére. Ha Keán maga 1000 körül
talán még nem is, de utódai bizonyosan elmagyarosodtak, miként ugyanez a
sors várt a kabar (azaz kazár) eredetű Aba Sámuel leszármazottaira is a
Kárpát-medencében.[35]
Keán bolgár eredetű, de az ezredforduló tájától már nem török, hanem
szláv nyelvet beszélő népe – Makkai László szerint – „csak a középkor
végére szívódott fel a magyar, főleg azonban román környezetben”.[36]
Úgy véljük, a fentebb elősorolt krónikás adatok, Keán helynevekkel
igazolható bolgár és szláv alattvalói, a Keántól származó, a XIII.
század első felében magát Keánnak vagy Kánnak nevező nemzetség
dél-erdélyi birtokai kielégítően bizonyítják Keán történeti személy
voltát a X. század második felében és a XI. század elején Dél-Erdélyben.
Ő lehetett az a híres, Géza fejedelemmel szembeszálló és Szent István
királlyal is harcoló Keán, akinek történetét Anonymus írásban
olvashatta, vagy akinek históriáját szájhagyomány útján 1210 táján
megismerhette, s aki mintául szolgálhatott számára ahhoz, hogy regényes
gestájában a helynévből életre keltett Salán vezér őseként Nagy Keán
meseszerű alakját megformázza.
Nem marad más hátra, mint hogy befejezésül egy
pillantást vessünk arra: miként vélekedik a mai magyar történetírás Keán
személyéről. Fodor István szerint „a honfoglaló magyarság [...] éppen a
bolgárok elleni harcokban foglalta el új hazáját, s nem férhet hozzá
kétség, hogy nyomban [kiemelés tőlem, K. Gy.] véget vetett a
Kárpát-medencén belüli bolgár uralomnak. [...] Ezért aligha tarthatjuk
valószínűnek Kristó Gyula elgondolását sem, amely szerint a X. században
Dél-Erdélyben bolgár fejedelemség volt.”[37]
Györffy György a XIV. századi krónikakompozícióban olvasható Keán elleni
hadjáratot a bolgár cár elleni katonai akcióval azonosítja, különben is
a zavaros XIII. századi krónikaszöveg „mint nem hitelt érdemlő forrás
[...] nem ad alapot Istvánnak egy másik dél-erdélyi bolgár Kean elleni
hadjárata feltevésére”. Ezt szerinte még további szempontok is
valószínűsítik: „Taksony és Géza politikai és gazdasági súlya
Kelet-Európában, ahol csak az ellenséges Bizánc és a szövetséges
besenyők, oroszok és balkáni bolgárok jelentkeztek hatalmi tényezőként,
kizárja egy önálló bolgár országocska feltevését Dél-Erdélyben. Az
itteni sóbányákat egyébként a magyar vezérek a honfoglalás óta bírták, s
ezek megtartására volt elég katonai erejük.” Egy másik munkájában
kategorikusan tévesnek minősíti „a bolgár Keán állítólagos erdélyi
lakhelyéről” vallott felfogásunkat. E kérdésben legfrissebben ekként
nyilvánít véleményt Györffy György: „Célzatos történész írásokban
felteszik, hogy Erdély a X. században részben vagy egészben bolgár
uralom alatt maradt. Ezt cáfolják a X–XI. századi források és leletek
adatai mellett az erőviszonyok is; az Európát bekalandozó és két nyugati
királyság mellett Bizáncot adóztató magyarokról nem tehető fel, hogy az
erdélyi sóbányákat a kivert ellenség kezén hagyták volna, s várait
támaszpontnak egy Alföldre lezúduló támadásra.”[38]
Bóna István még a Fodor István által feltételezett magyar–bolgár
harcokat is kétségbe vonja: „a honfoglalás időpontjában nem állomásozott
a Kárpát-medencében bolgár sereg, a magyaroknak a terület birtoklásáért
nem kellett számottevő bolgár erőkkel mérkőzniük. [...] Legfeljebb
szokványos várőrségekkel (50–300 fegyveres) lehet e távoli végeken
számolni. Erdélyben még emlékük sem maradt fenn.” Munkája más helyén
arról ír: „A kisszámú erdélyi bolgár megszálló és az egyetlen [! vö.
fentebb a várőrségek emlegetését, K.Gy.] erdélyi bolgár
erődítmény, a Maros jobb (északi) partján fekvő Belgrád az anyaországtól
elszigetelve nem volt képes ellenállni a 895-ben rázúduló magyaroknak.
Házai lángok martalékául estek, a bolgár uralom helyi emlékét nem őrizte
meg az erdélyi magyar hagyomány.”[39]
A X. századi dél-erdélyi bolgár uralommal, egy dél-erdélyi Keán
személyével szembeni elutasítás monotóniáját Makkai László törte meg
annak feltételezésével, hogy Dél-Erdélyt csak 932 körül foglalták el a
bolgároktól a magyarok,[40]
bár a Makkai által erre forrásként használt Maszúdí-szöveg ide vonatkozó
helyének dél-erdélyi lokalizálása több mint kétséges. A fenti nézetekkel
szemben Makk Ferenc Szent István keleti – Bizánccal szövetséges és
bolgárellenes – politikájába ágyazva fogadta el tényként a király Keán
elleni hadjáratát.[41]
Hasonló álláspontot képvisel Petrovics István is.[42]
Az itt röviden idézett, számos ponton egymásnak is ellentmondó nézetek
világosan mutatják, hogy távolról sincs egységes vélemény Keán
megítéléséről a magyar történetírásban. Aligha csalatkozunk, ha
kijelentjük: egységes, a valóságot tükröző álláspont csak akkor
alakulhat ki, ha előítéletektől mentesen, nem benyomásokra, hanem a
kútfőkre támaszkodva, a források gondos elemzése révén alakítunk ki
véleményt. Ehhez kíván a jelen dolgozat szerény adalékként hozzájárulni.[43]
[1] Szentpétery,
Emericus: Scriptores rerum Hungaricarum. I–II. Budapestini
1937–1938. I. 48, 51, 86. (A továbbiakban SRH.)
[2] Erre
l. Bóna István = Erdély története. Főszerk. Köpeczi Béla. I. Bp.
1986. 189–194; Kristó Gyula: K voprosu o bolgarskom vladycestve na
Al’fel’de v IX. v. = Vtori meždunaroden kongres po bălgaristika.
Dokladi. 6. Bălgarskite zemi v drevnostta. Bălgarija prez
srednovekovieto. Sofija 1987. 265–272.
[3] Györffy
György: Anonymus. Rejtély avagy történeti forrás? Bp. 1988.
67–100; Kristó Gyula: Tanulmányok az Árpád-korról. Bp. 1983.
132–190, 498–511.
[4] Györffy
György: Krónikáink és a magyar őstörténet. Bp. 1948. 21. Az itt
idézett kérdésben Györffy György (Krónikáink és a magyar őstörténet.
Régi kérdések – új válaszok. Bp. 1993. 209. 113. jegyzet, 228, 229, 208.
jegyzet stb.) utóbb megváltoztatta véleményét.
[5] Györffy
György: i.m. 1948. 23. és 1988. 81.
[6] Melich
János: A honfoglalás kori Magyarország. Bp. 1925–1929. 40–42.
[7] SRH.
I. 291.
[8] Györffy
György: i.m. 1948. 23. és 1988. 81. A történet krónikabeli
lejegyzésének idejére l. Mályusz Elemér–Kristó, Julius: Johannes de
Thurocz, Chronica Hungarorum. II. Commentarii. Ab initiis usque
ad annum 1301. Bp. 1988. 161–162.
[9] Melich
János: i.m. 40.
[10] Györffy
György: i.m. 1948. 23. és A honfoglaló magyarok települési
rendjéről. Archaeologiai Értesítő IIIC (1970). 229.
[11] Györffy
György: István király és műve. Bp. 1977. 100.
[12] Györffy
György: Gyulafehérvár kezdetei, neve és káptalanjának registruma.
Századok CXVIII(1983). 1104. 4. jegyzet.
[13] Ortvay
Tivadar: Magyarország egyházi földleírása a XIV. század elején a
pápai tizedjegyzékek alapján feltüntetve. II. Bp. 1892. 617–619;
Karácsonyi János: Szent István király élete. Bp. 1904. 20–21;
Melich János: i.m. 38–39; Belitzky János: A törzsfői hatalom
elsorvadása és a fejedelmi hatalom kialakulása = Emlékkönyv Szent
István király halálának kilencszázadik évfordulóján. Szerk. Serédi
Jusztinián. I. Bp. 1938. 587–588.
[14] SRH.
I. 295; II. 379, 404.
[15] SRH.
I. 315–316.
[16] Hóman
Bálint: A honfoglaló törzsek megtelepedése. Turul XXX(1912). 111;
Váczy Péter: Gyula és Ajtony = Emlékkönyv Szentpétery Imre
születése hatvanadik évfordulójának ünnepére. Bp. 1938. 503–506;
Györffy György: i.m. 1948. 156. stb.
[17] Gombos,
Albinus Franciscus: Catalogus fontium historiae Hungaricae. II.
Budapestini 1938. 969.
[18] Györffy
György: i.m. 1977. 288–289; Ostrogorsky, Georges: Histoire de
l’état byzantin. Paris 1969. 336; Zlatarski, V.N.: Istorija na
bălgarskata dăržava prez srednite vekove. I. 2. Sofija 1927.
757–758. L. még Györffy György: Zur Geschichte der Eroberung Ochrids
durch Basileios II. Actes du XIIe Congrčs International
d’Études Byzantines. II. Beograd 1964. 149–154.
[19] A
krónika romlott szöveghagyományára, „zavarosságára” l. Karácsonyi János:
A honfoglalás és Erdély. Katholikus Szemle X (1896). 469–470;
Váczy Péter: i.m. 503–504; Mályusz Elemér: Az V. István-kori
gesta. Értekezések a történeti tudományok köréből. Új sorozat 58.
Bp. 1971. 50–52. stb. Minderre l. Kristó Gyula: A feudális
széttagolódás Magyarországon. Bp. 1979. 101–103.
[20] Kristó
Gyula: i.m. 103–109. és Levedi törzsszövetségétől Szent István
államáig. Bp. 1980. 448–449. stb.
[21] Makkai
László: Honfoglaló magyar nemzetségek Erdélyben. Századok LXXVIII
(1944). 163–191; uő = Erdély története. 260–268, 255–257; Kristó
Gyula: A 10. századi Erdély politikai történetéhez. Századok
CXXII (1988). 25.
[22] Kristó
Gyula: i.m. 1979. 99–110.
[23] Karácsonyi
János: A magyar nemzetségek a XIV. század közepéig. II. Bp. 1901.
287–289. A Kán nem Keántól való származására l. Ortvay Tivadar: i.m.
618–619.
[24] SRH.
I. 290.
[25] L.
Mályusz Elemér: i.m. 59–60.
[26] Az
öt nemzetségre l. Makkai László = Erdély története. 260–268, a 2.
jegyzetben (a Zsombor vezette honfoglaló törzs alkotórészeiként). Arra,
hogy ezek a Gyula törzs nemzetségei voltak, l. Kristó Gyula: i.m.
1988. 26–27.
[27] Karácsonyi
János: i.m. 281.
[28] Györffy
György: Az Árpád-kori Magyarország történeti földrajza. I–III.
Bp. 1963–1987. (A továbbiakban: TF.) I. 250; II. 108. Korábban
magunk is hasonlóan vélekedtünk: i.m. 1983. 275–276.
[29] TF.
I. 391.
[30] Kristó
Gyula: i.m. 1983. 276–277.
[31] TF.
II. 191, III. 542; Kristó Gyula: i.m. 1983. 280–281.
[32] Karácsonyi
János: i.m. I. Bp. 1900. 91–94.
[33] Makkai
László = Erdély története. 257, a 2. jegyzetben.
[34] Bóna
István = Erdély rövid története. Főszerk. Köpeczi Béla. Bp. 1989.
117–125.
[35] Kristó
Gyula: i.m. 1980. 456–457.
[36] Makkai
László = Erdély története. 257, a 2. jegyzetben.
[37] Fodor
István: Őstörténeti tévutak és történeti tudatunk torzulásai.
Múzeumi Közlemények 1982/1. 128, 134; 40. jegyzet.
[38] Györffy
György: i.m. 1983. 1104; 4. jegyzet; uő: Előzmények és magyar
történet 1242-ig = Magyarország története. Főszerk. Székely
György. II. Bp. 1984. 1634; uő: A magyarság keleti elemei. Bp.
1990. 174.
[39] Bóna
István: i.m. 105–106; 98.
[40] Makkai
László = Erdély története. 271, a 2. jegyzetben
[41] Makk
Ferenc: Magyarország és keleti szomszédai Szent István korában =
Szent István és kora. Szerk. Glatz Ferenc–Kardos József. Bp.
1988. 84.
[42] Petrovics
István: Szent István államszervezése = Az államalapító.
Szerk. Kristó Gyula. Bp. 1988. 76–77.
[43] A
jelen dolgozat francia nyelvű változata (Les Kean dans le Bassin
carpatique) megjelent: Hungaro-Bulgarica. V. Szeged 1994. 11–24.
|
|
Bonyhád város neve személynévi
eredetű, Bonyha történelmi személye után kapták a nevüket. A testvérpár
– Bolya és Bonyha – az erdélyi Gyula fiai, István király unokatestvérei.
Anonymus szerint Gyula a két fiával nem volt hajlandó a keresztségre
térni, s mindig a szent király ellen cselekedett. Ezért Szent István –
az államszervező harcok keretében – „uralma alá vette az erdőntúli
földet”, azaz Erdélyt. A Képes Krónika szavai szerint pedig: ,,...Az úr
1002-ik esztendejében... Szent István király felfogta Gyulát,
feleségével és két fiával együtt, és átküldte őket Magyarországba. A
krónikák szövegében a testvérpár neve mint „Bua et Buhna (Buchna)”
olvasható. Nyelvtörténeti levezetésen alapszik, amely egyes helynevek
történeti változását (így Bonyhádét is) veszi alapul, hogy a
történettudomány – mai kiejtés szerint – Bolyának és Bonyhának nevezi
őket. A későbbi századokban a
Kán
nemzetség vallotta ősének Bonyhát. IV. Béla király adománylevele szerint bizonyos
Bohma és 31 családtagja esett el az ország védelmében, a tatárokkal
harcolva. Egy másik forrás szerint Bonyha dédunokája idegenből tért
vissza, s birtokadományban részesült. Másolatban fennmaradt oklevélben
olvasható először 1309-ben mint Bohman, Bohmány. Ugyanígy 1345-ben,
1353-ban, 1378-ban. 1401-ben és 1412-ben már Bachnyán, Bachnya. |
|
|
|
Az összeépült
Kiscsány és Oszró községek 1934-es egyesítéséből alakult. Kiscsány neve
1257-ben bukkant fel írott forrásokban Chan alakban, Oszróé pedig
1475-ben Osztro változatban. A honfoglalás után a Kán nemzetség birtoka,
és határában állt az oszrómindszenti apátság kolostora. A középkorban
három település: Kiscsány, Oszró és Zsen tartoztak a mai falu
területéhez. 1812-1822 között épült késő barokk stílusú református
temploma, berendezése copf stílusú. Római katolikus kápolnája 1950-re
készült el. A falunak egykor híres szövőasszonyai voltak. A lakosság
száma 779 fő. A vezetékes víz és a telefonhálózat kiépült. |
|
Rogerius: Siralmas énekének 29. fejezete meséli el Bertalan pécsi
püspök csapata megmenekülésének történetét a muhi csata után. Az őket
üldöző mongolok visszariadtak a kibontott zászlókkal közeledő Kán
nembeli László somogyi ispán csapata elől. Vagyis jelentős erőt
képviselhettek. |
|
A NAGYVÁRADI
EGYHÁZMEGYE TÖRTÉNELMI SEMATIZMUSA
SCHEMATISMUS
HISTORICUS DIOECESIS MAGNOVARADINENSIS LATINORUM
2003
Nagyvárad
Összeállította:
Mons. Fodor József
általános
helynök
…………Szent-István király oltára a hasonnevű kápol-nában. 1364-ben
volt szőleje a váradi hegyen, Nagy Péter budai éneklő- s váradi
kanonok szőlejének szomszéd-ságában.
Szent-Imre herczeg oltára szintén a hasonnevű kápolnában. 1349-ből
János igazgatója ismeretes; 1357-ből szintén János, talán
az előbbeni; 1477-ből pedig Benedek, ki Honthokai Miklóssal,
királyi emberrel egyetemben be akará iktatni Szent-Péter-Szege és több
bihar-vármegyei birtokokba Szilágyi Erzsébetet, de ellentmondának
Parlaghy Péter váradi kanonok s a Rozgonyiak.
|
|
Kán Gyula (?
– 1238. jan. 22. előtt):
nádor. A Kán nemzetség Baranya vm.-ben
birtokos ágának őse. II. András kedvelt híve. Magas tisztségeket viselt,
annak ellenére, hogy kormányzata a kir. szentföldi hadjárata idején a
központi hatalom széthullását segítette elő. 1212–13-ban országbíró,
1213-ban horvát és szlavón bán, 1214-ben erdélyi vajda, 1215–18 között
nádor. 1218-ban átmenetileg megbukott, 1219-től szolnoki és bodrogi
ispán volt, de 1222-től 1226-ig újból nádor, 1228–29-ben szolnoki és
bodrogi ispán, majd Kálmán hg. horváto.-i uradalmának feje. 1229-től
1235-ig horvát-szlavón bán. II. András halála után IV. Béla börtönbe
vetette, ott halt meg. A templomos lovagok nekcseszentmártoni házát ~
alapította.
|
|
Rózsaparlag:
P: „Neve eredete onnan véleményeztetik, minthogy régi monda szerint ott,
a’ hol jelenleg a’ község ál, egy parlagon lévö terület állott
elhagyottan, tövisek — illetöleg vad rózsákkal tele”. — Szirmay (II,
326): „Ró’sa elc
nevét
Parlaghy Ró’si leányzótól vette, kinek Ferencz nevÊ
attyának Váradon Zápolya János parantsolatjából feje vétetvén,
bánattyába hajadon korában meghólt”. A FNESz. (II, 427) véleménye az
utótaggal kapcsolatban megegyezik a leírtakkal (beleértve a román
Prilog-ot is), az elõtag magyarázatakor is gondolt mind köznévi,
mind a tulajdonnév eredeztetésre. |
|
Nagyrozvágy
A feltehetően Árpád-kori település első írásos nyoma
1415-ből származik, ekkor Kisfaludi Márk tulajdona. Területe ekkor
birtokjogi szempontokból rendszerint megosztott volt. Kúriáját a
Revizkyek építették. 1830-ban és 1900-ban a közösség nagy része leégett.
A lakosság többnyire református vallású, templomuk 1820-ban épült. Az
épület déli falán láthatjuk az I. világháborús emléktáblát. Kertjében a
Parlaghy család 1576-ból való sírürege
található.
|
|
A község története a honfoglalásig nyúlik vissza. Korabinszky
szerint Nisza (Nysa) vagy Nesza, túlnyomóan katolikusokkal lakott,
termékeny határral bíró Nógrád vármegyei település. Nézsával kapcsolatos
eddig ismert legkorábbi írásos oklevelekből kiderül, hogy a XIV-XV.
század környékén a Nézsai (de Nysa) család birtokolja. Mátyás király
Nézsai László hűtlen magatartása miatt elkobozza birtokait, és először
1467-ben Rozgonyi János tárnokmesternek és Rajnald székelyispánnak, majd
később 1474-ben Parlagi Györgynek
adományozza. |
|
Mezőtúr
(Dr. Boross István)
Mátyás
király Túr egyik felét Kállay Pálnak, a másikat nagybátyjának, Szilágyi
Mihálynak adományozta 1461-ben, aki azt azonnal el is zálogosította
Rozgonyi Jánosnak. Így került ez a záloglevél
Parlaghy László és
Corvin János után Rozgonyi egyik leszármazottja, Derecsényi György
kezébe, majd a Lorántffy és Rákóczi-család tulajdonába |
|
HEVES VÁRMEGYE
TÖRTÉNETE
IRTA SZEDERKÉNYI NÁNDOR
II. kötet
Szolnok város a mohácsi vész után, mint szintén
Pálóczy-birtok, nevezetes versenytárgyul maradt az egymással szemben
álló pártbeliek kezében. 1528- nov. 5-én Ferdinand koronázásán, a megye
főispánja Hadnyczer Vitus még jelen volt, s 1530. aug. 5-én kelt
donatióval, Ferdinand király Szolnokot Choron Andrásnak adományozta; 1)
de azután nem sokára János király hatalma alá jutott Szolnok, a ki ezt a
már akkor nevezetes tiszai révvel, ugy Csász és Köre hevesmegyei,
szintén Pálóczy birtokokkal, a Pathochy testvéreket mint Choron
örökösöket kitiltván a jogtalan birtoklásból, Verbőczy István és Imre
fiának adományozta, s 1537-ben a budai káptalan a tényleges birtoklásba
nevezetteket be is vezette - mint ezt már ismertettük. A Dobó testvérek
azonban 1539-ben a váradi káptalan előtt, mint a pálóczy-javak törvényes
örökösei, valamint a többi, ugy ezen idegen birtoklás ellen is óvást
emeltek, s attól Verbőczyt eltiltották. A Dobó testvérek azonban
jogaikat itt sem voltak képesek érvényesiteni. Verbőczy Imre, István
fijának halálával 1561-ben Ferdinand adomány levele alapján, Verbőczy
unokáját, Henyey Miklós nejét Dombay Annát vezette be a birtokba az egri
káptalan. mely ellen 1565-ben Horváth György és János és
Parlaghy György a káptalan előtt tiltakozva,
jegyzökönyvet vétettek fel. 2)
|
|
|